Aká je ideálna hladina cukru v krvi a ako znížiť cukor v krvi bez liekov?

Hladinu cukru v krvi nevidno človeku v tvári. Vysoká hladina nebolí a príliš nízka vás nikde netlačí. Ako teda zistiť, ako na tom ste a aká by mala byť ideálna hladina cukru v krvi? Ak vás odpovede na tieto otázky zaujímajú, prípadne máte podozrenie, že s tou vašou nie je niečo v poriadku, čítajte ďalej. V tomto článku sa dozviete všetko, čo by vás v súvislosti s touto témou mohlo zaujímať.

hyperglykemia hypoglikemia cukrovka diabetes 5 Medium

 

OBSAH ČLÁNKU

  • Aká je ideálna hladina cukru v krvi?
  • Ako sa prejavuje a čo signalizuje nízka hladina cukru v krvi?
  • Ako sa prejavuje a čo signalizuje vysoká hladina cukru v krvi?
  • Ako znížiť hladinu krvi bez liekov?

 

Aká je ideálna hladina cukru v krvi?


Podľa medzinárodných štandardov sa ideálna hladina cukru v krvi u dospelého človeka nalačno pohybuje v rozmedzí medzi 70 mg/dL (3,9 mmol/L) až 100 mg/dL (5,6 mmol/L). V prípade, ak dosahuje hodnoty od 100 do 125 mg/dL (5,6 až 6,9 mmol/L), je potrebné spozornieť a tieto hodnoty sledovať. Okrem toho je varovný signál toho, že sa niečo deje. 

 

hyperglykemia hypoglikemia cukrovka diabetes 2 Medium

 

Čo už je vysoká hladina cukru v krvi  a kedy je, naopak, nízka?

Pomyselnou čiarou pre hyperglykémiu je koncentrácia glukózy v krvi, ktorá dosahuje 126 mg/dL (7 mmol/L) alebo viac, kedy je už v drvivej väčšine prípadov diagnostikovaný diabetes – cukrovka. Nie vždy však ide len o vysoké hladiny cukru v krvi. Niektorých ľudí trápi pravý opak, takzvaná hypoglykémia, kedy je nameraná hodnota nižšia ako 70 mg/dL (3,9 mmol/L).

 

Aký je rozdiel medzi mužmi, tehotnými ženami alebo deťmi?

Čo sa týka rozdielov v hodnotách hladiny cukru v krvi u dospelých žien a mužov, tam veľké rozdiely nie sú. Výnimkou je však tehotenstvo. U tehotných žien sa považuje za normálnu hladina cukru v krvi s hodnotou 5,3 mmol/L (hovoríme o hladine nameranej nalačno), po dvoch hodinách po jedle to ale stále môže byť 6,7 mmol/L. Rovnako u detí sa odporúčané hodnoty môžu líšiť v závislosti od veku a individuálnych vývinových potrieb. Vo veku do 5 rokov sa pohybuje v rozmedzí od 4,4 do 11,1 mmol/L, vo veku medzi piatym a jedenástym rokom od 3,9 mmol/L do 10 mmol/L a u dvanásť a viac ročných je normálna hladina medzi 3,9 mmol/L až 6,7 mmol/L.

Ak teda orientačne vieme, aká by mala byť ideálna hladina cukru v krvi, pozrime sa na to, ako ju vlastne zistiť.

hyperglykemia hypoglikemia cukrovka diabetes 7 Medium

Ako si odmerať hladinu cukru v krvi doma? 


Existuje hneď niekoľko spôsobov, ako zisťovať hladinu cukru v krvi, od jednoduchých domácich glukomerov cez rýchle vyšetrenie u zdravotníka až po komplexné laboratórne testy. Je medzi nimi dokonca rozdiel. Kým domáci glukomer meria hladinu cukru v krvi z kapiláry počas dňa, pre laboratórne testy sa sleduje krv zo žily v skorých ranných hodinách. Prečo však vôbec riešiť meranie hladiny cukru v krvi? 

Kým niekto potrebuje zistiť hladinu cukru v krvi na základe nejakých podozrení, v prípade iného je jej meranie na pravidelnom harmonograme (napríklad v prípade ochorenia diabetes alebo pri tehotenskej cukrovke). Dokonca niekedy aj viackrát počas dňa, ako je to v prípade novoobjavených cukrovkárov, ktorí si potrebujú odsledovať hladinu z dôvodu prispôsobenia dávok inzulínu. Ako na to? 

  • Vyberte si glukomer, ktorý vám bude vyhovovať  

Na trhu existuje hneď niekoľko druhov glukomerov, rozhodnúť sa vám pomôže napríklad lekárnik alebo si prečítajte informácie o jednotlivých typoch a odporúčania tých, ktorí majú s glukomerom už skúsenosti. 


DOKTOR EDO RADÍ:
Dostupné sú už aj glukomery, ktoré nie sú založené na báze vpichu a kvapke krvi, ale fungujú pomocou podkožného senzora, ktorý odovzdá informácie do čítačky po jej priložení. O niečo pohodlnejšie riešenie, no nie?

  • Dezinfikujte si ruky

Aby ste zabezpečili dostatočnú dezinfekciu, dbajte čistotu rúk. Postačí, ak si ich umyjte teplou vodou a mydlom. 

  • Na rade je testovací prúžok

Vložte prúžok do glukomera podľa pokynov výrobcu. Je vhodným odporúčaním používať rovnaké testovacie prúžky ako je glukomer (ten istý výrobca, resp si overiť kompatibilitu), nakoľko nemusí sedieť rozmer. 

  • Odoberte vzorku krvi 

K tomu, aby ste tak mohli urobiť, použite takzvanú lancetu – drobnú ihlu na prepichnutie prsta. Vždy používajte novú a skôr, než si do prsta vpichnete, jemne ho v okolí plánovaného vpichu postláčajte. 

  • Priložte kvapku krvi na testovací prúžok 

Akonáhle sa objaví kvapka krvi, priložte prúžok k nej, aby ju mohol nasať. Následne miesto vpichu ošetrite gázou, tampónom alebo vatovým kúskom určeným na takéto úkony, aby vám z ranky ďalej nekvapkala krv. A už len stačí počkať na výsledky, ktoré glukomer nameria.

hyperglykemia hypoglikemia cukrovka diabetes 1 Medium

 

Ako sa prejavuje vysoká alebo nízka hladina cukru v krvi? 

Keďže už vieme, že ideálna hladina cukru v krvi sa u dospelého človeka pohybuje v rozmedzí hodnôt 3,9 mmol/L až 5,6 mmol/L, pozrime sa teraz na to, ako možno spozorovať, že niečo nie je v poriadku, ak si cukor v krvi bežne nemeriame. 

Vysoká hladina cukru v krvi príznaky

Vysoká hladina cukru v krvi – hyperglykémia, sa prejavuje rôznymi príznakmi, ktoré môžete spozorovať na sebe alebo na svojom blízkom. Medzi najčastejšie prejavy vysokej hladiny cukru v krvi patrí zvýšený pocit smädu a následne aj častejšie močenie. Pociťovať môžete opakovane sucho v ústach, ktoré sprevádza pocit ustavičnej únavy. Dôvodom je, že vaše telo nedokáže efektívne využívať glukózu ako zdroj energie. 

Z času na čas môžete zaznamenať aj rozmazané videnie alebo náhle chudnutie, keďže váš organizmus začne namiesto prijímanej glukózy spaľovať tuky. Príliš vysoká koncentrácia cukru v krvi môže spôsobiť aj pomalé hojenie rán, ktoré je spôsobené oslabením imunitného systému

DOKTOR EDO RADÍ: Jednou z možností, ako zlepšiť hojenie rán je vyskúšať účinky dračej krvi. Okrem toho je tu ešte jeden tip – vlhké hojenie rán pomocou účinného gélu. Viac informácií o tom, ako vlhké hojenie rán funguje a prečo je rýchlejšie, sa dočítate v článku v našom blogu.

Okrem spomínaných príznakov sa môžete stretnúť s častým zápalom močových ciest. A čo v prípade, ak vysokú hladinu cukru v krvi odignorujete? Dlhodobá a neliečená hyperglykémia môže spôsobiť poškodenie niektorých orgánov a častí tela, napríklad nervov, obličiek, očí alebo dokonca srdca. Napokon, práve so zvýšenou hladinou cukru v krvi sa spája skupina diagnóz s označením, ktoré vám je určite dobre známe – cukrovka.

 

Nízka hladina cukru v krvi príznaky 

Druhým variantom je hypoglykémia – príliš nízka hladina cukru v krvi. Medzi hlavné príznaky, ktoré uvádzajú zdroje, patria napríklad:

  • extrémny pocit hladu, 
  • triaška, 
  • pocity úzkosti, 
  • nadmerné potenie sa,
  • bledý odtieň pokožka, 
  • zrýchlený alebo nepravidelný tep, 
  • ospalosť a únava, 
  • bolesti hlavy, 
  • mravčenie alebo znecitlivenie v oblasti líc, pier alebo jazyka.

 

Ak máte náhle pocit úzkosti a začnete sa potiť, váš organizmus reaguje na náhly pokles glukózy, ktorá je primárnym zdrojom energie pre mozog a svaly. Rovnako je to aj s pocitom vlčieho hladu a únavou či slabosťou, pretože sa k bunkám vášho tela nedostáva dostatok energie. Dokonca sa môžu objaviť aj problémy s koordináciou v dôsledku rozmazaného videnia. Prvou pomocou v čase, keď sa hypoglykemický záchvat dostaví, je rýchla konzumácia cukru v akejkoľvek podobe (hroznový cukor, ovocie, ovocný džús a podobne).

V jednom aj druhom prípade platí, že ak máte podozrenie na hyper- alebo hypoglykémiu, prípadne sa u vás objavili opakovane niektoré z uvedeným príznakov, vaše prvé kroky by mali smerovať k vášmu lekárovi. Ten dokáže relevantne posúdiť váš zdravotný stav a po jeho preskúmaní zvážiť potrebnú liečbu.

 

hyperglykemia hypoglikemia cukrovka diabetes 6 Medium

 

Ako znížiť cukor v krvi bez liekov? 

Je to vôbec možné? Podľa dostupných štúdií a výsledkom niektorých pacientov, ktorých sa zvýšená hladina cukru v krvi týka, je. Existuje hneď niekoľko odporúčaní, ako udržiavať ideálnu hladinu cukru v krvi na uzde v prípade, ak ju potrebujete znižovať. 

  • Zamerajte sa na potraviny s nízkym glykemickým indexom. Napríklad celozrnné produkty, zelenina, ovocie, orechy a strukoviny pomáhajú stabilizovať hladinu cukru v krvi. Podľa odporúčaných informácií sú základom sú zdravé sacharidy, potraviny bohaté na vlákninu, ryby a „dobré“ tuky.

  • Prijímajte dostatok tekutín. Podľa štúdie pomáha dostatočná hydratácia obličkám vylučovať nadmerný cukor z tela von.

  • Buďte aktívni. Aeróbne aktivity ako rýchla chôdza, obľúbený nordic walking, beh, cyklistika alebo plávanie môžu pomôcť telu efektívnejšie využívať glukózu.
     
  • Znížte množstvo stresu na minimum. Podľa výskumu vám v tom môže pomôcť joga, meditácia alebo špeciálne dychové cvičenie, ktoré eliminuje množstvo stresových hormónov ovplyvňujúcich zvýšenú hladinu cukru v krvi.

  • Vyskúšajte účinky prírodných výživových doplnkov. Príkladom je Gymnema Sylvestre s obsahom účinnej látky peptid gurmarin a chrómom, ktorá podporuje optimálnu hladinu cukru v krvi.

 

Zdá sa vám, že sa vás niektorý z uvedených problémov s nie príliš ideálnou hladinou cukru v krvi týka? V tom prípade je najvhodnejšie upovedomiť o tom svojho všeobecného lekára, ktorý vám po zvážení odmeria hladinu cukru v krvi pomocou presných laboratórnych testov a podľa ich výsledkov stanoví diagnózu. Veríme, že vám aj tieto informácie pomôžu udržiavať hladinu cukru v krvi v norme. 

 

DOPLNKY NA OPTIMÁLNU HLADINU CUKRU V KRVI



ZDROJE:

https://www.diabetes.co.uk/diabetes_care/blood-sugar-level-ranges.html

https://www.who.int/data/gho/indicator-metadata-registry/imr-details/2380

https://diabetes.org/about-diabetes/gestational-diabetes 

https://childrens.dartmouth-health.org/diabetes-education/monitoring-blood-glucose-and-ketones

https://www.webmd.com/diabetes/hypoglycemia-overview 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-diet/art-20044295

 

Popkin, B. M., D'Anci, K. E., & Rosenberg, I. H. (2010). Water, hydration, and health. Nutrition Reviews, 68(8), 439-458

Thind, H., Lantini, R., Balletto, B. L., Donahue, M. L., Salmoirago-Blotcher, E., Bock, B. C., & Kimura, M. T. (2017). The effects of yoga among adults with type 2 diabetes: A systematic review and meta-analysis. Preventive Medicine, 105, 116-126