Aké vitamíny na vlasy potrebujem proti vypadávaniu, lámaniu, … ?

Vitamíny na vlasy sú jednou z možností, ako prispieť ku krajšej korune krásy alebo vyriešiť jeden z problémov, ktoré trápia v tejto chvíli možno i vás. Zaujíma vás viac o tom, ako si pomôcť pri problémoch s lámavými, zoslabnutými, rozštiepenými končekmi alebo čo vyskúšať proti vypadávaniu vlasov? Čítajte ďalej, tieto informácie sa vám budú hodiť.

OBSAH ČLÁNKU

  1. Prečo vlasy vypadávajú?
  2. Vypadávanie vlasov ženy verzus muži
  3. Aké sú možnosti boja proti vypadávaniu vlasov? 
  4. Podľa čoho si vybrať vitamíny na vlasy, keď…?
  5. Na čo si dať pozor pri výbere vitamínov na vlasy?

vypadavanie vlasov 3 Medium


Prečo mi vypadávajú vlasy? 

Vypadávanie vlasov môže postihnúť každého z nás a dôvody môžu byť naozaj rôzne. Niekedy dokonca chvíľku trvá, kým prídete na to, kde je vlastne ”pes zakopaný”. Je to však dôležité práve z dôvodu, aby ste si vybrali vhodné riešenie problému. Niektoré z nich, bohužiaľ, ovplyvniť nevieme. Iné, naopak, áno.

Vypadávanie vlasov – faktory, ktoré neovplyvníme

Hovoríme napríklad o genetike, ktorú, žiaľ neovplyvníme alebo rôznych vplyvoch, ktoré má na naše vlasy prostredie, v ktorom žijeme. Medzi najčastejšie príčiny však patrí hormonálna nerovnováha, ktorá môže byť spojená so stavom, v akom sa práve nachádzate (najmä u žien). Príkladom je tehotenstvo, obdobie po pôrode, menopauza alebo aj stres. Tieto faktory môžu významne ovplyvniť cyklus rastu vlasov, čo vedie k ich oslabeniu a následnému vypadávaniu. 

Čo dokážete zmeniť pri boji proti vypadávaniu vlasov?

Ďalšou významnou príčinou vypadávania vlasov môže byť napríklad aj nevyvážená strava, kde nedostatok dôležitých živín vedie k oslabeniu vlasov. Zdravé vlasy vyžadujú dostatočný príjem proteínov, železa a omega-3 mastných kyselín, a ich nedostatok môže mať za následok práve to množstvo vlasov, ktoré denne nachádzate na vankúši alebo na kefe či hrebeni počas česania sa.

Okrem toho treba vziať do úvahy spôsob, ako sa o svoje vlasy staráte a či používate napríklad pomocníkov, ako je fén, kulma, žehlička a podobne. Platí totiž, že nadmerné používanie tepla, chemické zásahy do vlasov, ako napríklad farbenie alebo trvalá ondulácia alebo príliš tesné účesy môžu tiež vážne poškodiť vlasy a vlasovú pokožku. 

No nesmieme zabudnúť ani na veľmi dôležitý faktor – vlasovú kozmetiku, ktorú používate. Ak sa vaša polička sa prehýba rôznymi šampónmi, kondicionérmi, maskami či balzamami s obsahom sulfátov, parabénov, minerálnych olejov a vysušujúcich alkoholov, rozhodne si zaslúži revíziu. Všetky tieto látky v konečnom dôsledku vlas oslabujú, dehydratujú, obaľujú nánosmi, ktoré z nich len ťažko dostať. Výsledok? Vypadávanie vlasov, oslabené vlasové vlákna, lámanie alebo nevzhľadné rozštiepené končeky a narušená rovnováha pokožky hlavy. A vy sa márne točíte v bludnom kruhu.

 

vypadavanie vlasov 2 Medium

 

Vypadávanie vlasov a ženy. V čom je rozdiel?

Aj vám sa zdá, že pánov sa tento problém až tak netýka? Nie, nie sú žiadnou výnimkou, čo sa týka problémov s rastom vlasov alebo ich poškodením. Rozdiel je v tom, že to na jednej strane až tak neriešia, keďže majú obvykle kratšie vlasy, kde vypadávanie až tak nepostrehnú. V porovnaní so ženami nesiahajú až tak často po úprave vlasov teplom, farbením alebo používajú menej produktov na vlasy, ktoré im škodia.  

Na druhej strane je potrebné povedať, že na vypadávanie vlasov a ostatné problémy s tým spojené, pôsobia aj hormóny v ženskom tele. A tie, sú, prirodzene v inom zastúpení, ako tie mužské. Ak si k tomu navyše pridáme kolísavú hormonálnu hladinu v tom množstve období, kedy sa ženské telo musí prispôsobovať, niet sa čomu čudovať. 

Kým napríklad v tehotenstve stúpa hladina estrogénu, ktorý rast vlasov stimuluje a progesterónu, ktorý má vďaka zvýšenej produkcii mazu na svedomí krásne lesklé pramienky, po pôrode nastáva zvrat. Má dokonca svoj názov – telogénne efluvium. A vy môžete počas neho stratiť pokojne až jednu tretinu vlasov! 

DOKTOR EDO RADÍ: Telogénne efluvium je forma alopécie vlasov, počas ktorej dochádza k akútnemu vypadávaniu. Život vlasu prebieha vo dvoch fázach – rastovej a odpočívacej (telogénnej). Kým tá prvá trvá približne 4 roky, vlas po jej skončení ešte 4 mesiace odpočíva – to jej druhá fáza. Zároveň sa už pod ním tlačí nový vlas, ktorý ho pomaly pripravuje na vypadnutie. Ak ste ale napríklad v strese, v určitom momente môžete prísť až o 70 % všetkých vlasov, ktoré sa práve nachádzajú v telogénnej fáze. 

 

Častým problémom u množstva žien je však aj striedanie mesačných cyklov – menštruácie a ovulácie a taktiež prechod do menopauzy

Aj preto je vypadávanie vlasov problémom, ktorý rieši omnoho viac žien ako mužov. 

vypadavanie vlasov 5 Medium

Ako bojovať proti vypadávaniu vlasov? 

Ak ste dočítali tento článok až sem, je to otázka, ktorú si celkom určite kladiete aj vy. Možnosti boja proti vypadávaniu vlasov sú rôzne. Taktiež ich kombinácie. Preto je veľmi dôležité zamerať sa najskôr na príčinu vypadávania vlasov a podľa toho postupovať pri voľbe vhodného riešenia. 

Zmeňte svoj životný štýl

Jedným z prvých krokov v boji proti vypadávaniu vlasov je pohľad za oponu svojho životného štýlu. Dostatočný spánok, vyvážená strava bohatá na proteíny, železo a omega-3 mastné kyseliny a taktiež zníženie stresu, výrazne vplývajú na zdravie vlasov. Vedeli ste, že podľa štatistík 16 – 40 % žien, ktoré trpia vypadávaním vlasov, priznalo problémy v manželstve alebo v práci? 

vypadavanie vlasov 7 Medium

 

Je vaša starostlivosť o vlasy a pokožku hlavy správna?

Každodenné zaobchádzanie s vlasmi je kľúčové. Ak môžete, eliminujte agresívne chemické zásahy alebo sa obráťte na špecializovaný salón, kde vlasy farbia šetrne. Svoje výhrady by sme mali mať aj k častému používaniu teplého vzduchu z fénu a horúcej žehličky. Nuž, a nezabúdajme ani na drdoly a tesné účesy ukončené  gumičkou, ktoré môžu vlasy poškodiť a viesť k ich vypadávaniu. 

DOKTOR EDO RADÍ: Viac konkrétnejších tipov pre správnu starostlivosť a výber kozmetiky, aby bolo na vankúši vlasov menej, nájdete v článku Čo robiť proti vypadávaniu vlasov? Ak problém s vypadávaním pretrváva alebo je cititeľný natoľko, že zasahuje do každodenných aktivít alebo vášho zníženého sebavedomia, určite je na mieste obrátiť sa na špecialistu – lekára alebo dermatológa.

Lieky verzus prírodné vitamíny na vlasy 

Lieky proti vypadávaniu vlasov fungujú na rôznych princípoch. Príkladom je aplikácia účinnej látky, ktorá rozširuje krvné cievy, čo zlepšuje prietok krvi v oblasti vlasových folikulov a stimuluje ich k aktívnemu rastu. Všetky druhy liečby pomocou medikamentov je však potrebné zvážiť aj z pohľadu nežiadúcich účinkov a konzultovať s lekárom alebo špecialistom. Alternatívou k liekom sú voľne dostupné vitamíny na vlasy

 vypadavanie vlasov 6 Medium

 

Aké vitamíny na vlasy mi chýbajú, keď…

Vitamíny na vlasy môžu výrazne prispieť k ich zdraviu, pevnosti a celkovému vzhľadu tým, že poskytujú nevyhnutné živiny potrebné pre optimálny rast a udržiavanie zdravia vlasových folikulov. Podľa toho, aký presne vitamín je zastúpený, môžu byť nápomocné pri podpore rastu vlasov, zlepšení pevnosti vlasov, ich hydratácie a taktiež riešeniu problémov, ako je nepríjemné svrbenie hlavy v oblasti pokožky vlasov. Viete, aké konkrétne vitamíny by ste mali doplniť pri týchto problémoch?

Aké vitamíny na vlasy proti vypadávaniu? 

  • Biotín (vitamín B7): Podporuje rast vlasov a môže pomôcť zlepšiť pevnosť vlasového vlákna.

  • Vitamín D: Má kľúčovú úlohu pri tvorbe nových vlasových folikulov a môže pomôcť zvrátiť proces vypadávania vlasov, ktorý môže byť spôsobený práve nedostatkom tohto vitamínu.

  • Železo: Nedostatok železa môže byť príčinou vypadávania vlasov, je to však stále predmetom štúdií a diskusií.

Aké vitamíny na vlasy mám hľadať, ak sa mi lámu vlasy?

  • Vitamín C: Pomáha pri tvorbe kolagénu, ktorý je dôležitý pre pevnosť a pružnosť vlasov.

  • Vitamín E: Podporuje cirkuláciu krvi v pokožke hlavy, čo zlepšuje zdravie vlasových folikulov a môže zabraňovať lámavosti vlasov.

  • Zinok: Nevyhnutný pre regeneráciu a rast tkanív, vrátane tých, ktoré podporujú silu vlasov.

Ktorý vitamín mi pomôže s rozštiepenými končekmi vlasov?

  • Omega-3 mastné kyseliny: Hydratujú vlasové vlákna zvnútra, čím znižujú suchosť, ktorá môže viesť k rozštiepeniu končekov.

  • Vitamín B5 (kyselina pantoténová): Zlepšuje pružnosť vlasov, čo pomáha predchádzať ich rozštiepeniu.

 

vypadavanie vlasov 8 Medium

 

Aké vitamíny doplniť, ak ma svrbí pokožka hlavy?

  • Vitamín B6: Pomáha regulovať produkciu mazu, ktorý môže znižovať svrbenie a výskyt lupín.

  • Vitamín A: Reguluje produkciu kožného mazu, ktorý môže pomôcť zvlhčiť pokožku hlavy a znížiť tvorbu lupín.

  • Selen: Má protiplesňové vlastnosti, ktoré môžu pomôcť v boji proti lupinám spôsobeným kvasinkovými infekciami.


Ako vybrať najlepšie vitamíny proti vypadávaniu vlasov?

Ak ste sa rozhodli, že vitamíny na vlasy vyskúšate, aby ste jedne zo svojich vyššie uvedených problémov vyriešili, malá rada na záver. Pri výbere vhodných doplnkov a vitamínov na vlasy buďte obozretný. Vopred si zadefinujte, či potrebujete riešiť špecifické problémy, ako je vypadávanie vlasov, lámavosť, suchosť, alebo či hľadáte komplexného pomocníka pre zdravie vlasov.

V širokej ponuke na trhu doplnkov a vitamínov hľadajte tie, ktorých pôvod poznáte, napríklad sú od známych výrobcov alebo sa k ich pôvodu viete dopátrať. Veľkým benefitom sú certifikované zloženie, ktoré neobsahuje farbivá, prísady a žiadne iné škodlivé prvky. Prečítajte si napríklad aj hodnotenia a recenzie od iných používateľov, ktorí mali podobné problémy s vlasmi a vybraný produkt vyskúšali.

Nuž, a napokon, nezabudnite, že problém s vypadávaním vlasov alebo akýmkoľvek iným diskomfortom súvisí s hľadaním jeho príčiny. Vždy je teda na mieste konzultácie s dermatológom alebo trichológom, ktorý vás nasmeruje k najvhodnejšiemu riešeniu a pomôže vám príčinu odhaliť.

 

VYSKÚŠAŤ VITAMÍNY NA VLASY

 

ZDROJE:

Park, S. Y., Na, S. Y., Kim, J. H., Cho, S., &Lee, J. H. (2013, June). Iron plays a certain role in patterned hair loss. Journal of Korean Medical Science, 28(6),934-938

Nistico S, Tamburi F, Bennardo L, Dastoli S, Schipani G, Caro G, Fortuna MC, Rossi A. Treatment of telogen effluvium using a dietary supplement containing Boswellia serrata, Curcuma longa, and Vitis vinifera: Results of an observational study. Dermatol Ther. 2019 May;32(3):e12842

Stoehr JR, Choi JN, Colavincenzo M, Vanderweil S. Off-Label Use of Topical Minoxidil in Alopecia: A Review. Am J Clin Dermatol. 2019 Apr;20(2):237-250

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430848/

 

https://www.unitedcareclinic.com/blog/hair-loss-statistics-facts/ 

https://www.instyle.com/beauty/splitting-hairs-survey-american-women-and-hair 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2684510/ 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3678013/